Den svenska järnvägsinfrastrukturen har aldrig mått sämre. Nästa år riskerar Trafikverket bli tvungna att sänka hastigheten på rekordmånga järnvägssträckor. 69 järnvägssträckor från norr till söder är i så dåligt skick att tågen inte kan framföras med full hastighet. 16 järnvägsbroar har försvagats så mycket att gränsen för hur tunga tåg som får passera på dem kommer att sänkas.

Samtidigt som larmen om den allt sämre statusen för spår och broar kommer rapporteras det också om att Sverige har Europas sämsta kontaktledningar. Kontaktledningarna uppfyller inte de EU-krav som gäller sedan 2002. Det är också felande kontaktledningar som orsakar de flesta tågförseningar i Sverige.

Fackförbundet ST lyfte i samband med vår kongress i våras problemet med det eftersatta järnvägsunderhållet och behovet av betydande satsningar på infrastrukturen. Det är därför hoppingivande att statsminister Stefan Löfven i dagens regeringsförklaring lovade betydande investeringar i drift och underhåll av väg och järnväg. Nu är det också viktigt att Trafikverket ges ett större eget ansvar för underhållet och att de lagförändringar som gör det möjligt att kräva kollektivavtal vid upphandling kommer på plats, annars riskerar kostnadsjakten i samband med nyinvesteringar och underhåll att gå ut över de anställdas arbetsvillkor, hälsa och löner.