Över hälften av alla arbetsplatser brister i det förebyggande arbetsmiljöarbetet. Det visar Arbetsmiljöverkets granskning av 1 700 arbetsplatser. Men inspektionerna visar även på positiva tendenser – att många arbetsplatser tar itu med och åtgärdar belastningsskador. Bra men är det gott nog? När vi skadar oss eller blir sjuka av jobbet så är ju katastrofen redan ett faktum och vägen tillbaka för att bli frisk eller återställd är lång.

Vad kan vi då göra för att förebygga att vi mår dåligt eller skadar oss på jobbet och av jobbet? Räcker det med att träna för att hålla sig frisk och stark? Att träna är så klart bra men det räcker inte att powerwalka, lyfta skrot eller jogga på löpband ett par gånger i veckan. Vi måste också röra på oss i vardagen och på jobbet. För mycket stillasittande är en stor riskfaktor för att drabbas av till exempel belastningsskador.

Vi sitter mer än 60 procent av vår vakna tid

För de som betraktar svenskarna som ett mycket aktivt folk är det dags att revidera sin uppfattning ett par snäpp. En enkät från Riksidrottsförbundet visar visserligen att allt fler är medlemmar i en idrottsförening . I den så kallade Eurobarometern, där tusentals européer intervjuas om fysiska aktivitetsvanor, uppger cirka 90 procent av de intervjuade svenskarna att de idrottar eller motsvarande. Från dylika undersökningar skulle man kunna dra slutsatsen att vi skulle kunna vara det mest aktiva folket i Europa. Men nej då. Vi i Sverige är nämligen inte alls lika bra på att undvika stillasittande och att vara aktiva i vardagen som vi är på att träna och idrotta.

I undersökningar om vardagsmotion, kommer vi långt ned i ett europeiskt perspektiv och vi tillhör de som enligt Eurobarometern sitter allra mest stilla i Europa. Sverige tillhör de länder i Europa med högst utbildningsnivå och med många kontorsarbetare. I sådana länder ser vi ofta ett aktivitetsmönster med många som tränar och idrottar, men som också är mindre aktiva i vardagen och sitter stilla mycket. Vi sitter alltså alldeles för mycket. Vi sitter på jobbet vid våra skrivbord, sitter framför datorn, vi sitter vid fikabordet, vi sitter på långa möten, vi sitter i bilen och i soffan när vi kommer hem. Men det finns massor av enkla knep som hjälper oss att bryta stillasittandet på jobbet och i vardagen för att skaffa oss bättre grundförutsättningar för att klara av långa arbetsdagar t ex:

  • Lägg in en bensträckare på minst en till två minuter varje halvtimme när du jobbar framför datorn.
  • Kör kort pausgympa för att skaka loss stela axlar, skulderblad och överbelastade nackar, stå mot en vägg och stretcha ett par minuter. Gör det i grupp eller gör det själv.
  • Använd ståbord så ofta som möjligt vid möten och vid sammanträden.
  • Om du arrangerar en konferens, utbildning eller ett längre möte med många deltagare; sätt ut stolarna så glest som möjligt så att alla kan sträcka på benen, promenera på stället och rulla lite med axlar och skulderblad.
  • Lunchpromenera, kör korta yogapass på lunchen utan ombyte och krångel.
  • Lägg in promenadmöten. Det är inte samma sak som att smita från jobbet. Vid promenadmöten ökar effektivitet, trivsel och välbefinnande.

Som chef behöver du belöna och uppmuntra, men kanske inte alltid med bullar och vetelängder, stora godisskålar och tomma kalorier vid goda prestationer. Testa frukt, mandlar och nötter, kvarg med bär; eller varför inte bjussa personalen på lite arbetstid som används till en längre promenad, en utflykt till fots, ett gympass eller spa och meditation på ett mysigt ställe.

164 miljarder kronor om året eller fyra procent av Sveriges bruttonationalprodukt. Det är prislappen för dålig arbetsmiljö, visar en unik internationell kartläggning som Arbetarskydd redovisat. Motion på jobbet är ingen universallösning för att åtgärda alla slags brister i arbetsmiljön men det är en bra bit på väg. Så låt oss resa oss upp på jobbet.

Tips! Läs artikel om hur lunchpromenad minskar stress.