I helgen krävde både Åsa Romson och Jonas Sjöstedt att Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm ska avgå för att ta ansvar för tågkaoset. Åsa Romson menar att då skulle infrastrukturminister Catharina Elmsäter Svärd visa sig handlingskraftig. Jag menar att det är oklokt att avskeda generaldirektörer som gör det som de som regeringen har sagt att de ska göra. Det är Catharina Elmsäter Svärd som har pengarna och det yttersta ansvaret för järnvägen.

Upprinnelsen är den senaste månadens två tågurspårningar i Stockholm. Vid båda tillfällena har orsakerna felanmälts före olyckorna skedde. Vilka bedömningar Trafikverket har gjort i samband med olyckorna är ännu inte klarlagt. Seko reagerade kraftfullt i lördagens Aftonbladet och skrev att säkerheten måste gå före kostnadseffektiviteten. Det har Seko rätt i. Att också Seko hamnar i den enkla lösningen att kräva Gunnar Malms avgång är ju inte lika rätt.

Även Catharina Elmsäter Svärd har publicerat en artikel i aftonbladet så sent som för en månad sedan med rubriken Nu satsar vi historiskt mycket på järnvägen. Hon skriver att regeringen satsar på underhåll men också vill bygga nytt och att anslaget för 2014 höjs med 600 miljoner kronor. Det Elmsäter Svärd inte berättar är att regeringen samtidigt väljer att kompensera 2014 års prishöjningar med 0, 00 procent i investeringsanslagen för väg- och banhållning. Det innebär en minskning med ungefär 300 miljoner kronor. Det regeringen förlorar på gungorna tar de igen på karusellerna.

Järnvägens kvalitet behöver höjas och det omgående. Först och främst bör Trafikverket få ett helhetsansvar för drift och underhåll av järnvägsnätet. Att som idag ha massor av bolag som inte samarbetar kring drift, underhåll och kommunikation leder inte till bättre kvalitet för resenärerna. Sedan krävs det också mer pengar för att tidigarelägga satsningar. Det krävs också att upphandlingarna fokuserar på kvalitet för resenärerna. Det är i sista minuten som regeringen behöver agera för att det inte ska bli fler allvarliga olyckor.