Vi i ST fick i förra veckan gehör från Arbetsgivarverket att lokala parter kan teckna villkor när myndigheter flyttar. Det skedde när vi tecknade nytt löneavtal. Det är en bra sak eftersom varje myndighet då tillsammans med facket då kan bestämma vad de anställda ska erbjudas för villkor vid en utlokalisering. Lokala avtal kan till exempel innehålla pendlarkort, ersättning vid dubbel bosättning, möjligheter att jobba hemifrån. Det gör att myndighetens verksamhet lättare kan upprätthållas och det är viktigt.

Det pågår en annan sak som också påverkar flytten av myndigheter. Vi och Jusek har stämt Arbetsgivarverket i Arbetsdomstolen. Striden gäller frågan om anställda på en myndighet som utlokaliseras är arbetsskyldiga var som helst i landet. Vi tycker inte att anställda är det medan Arbetsgivarverket tycker precis tvärtom.

Vi driver rättsfallet i Arbetsdomstolen utifrån två medlemmar på Fastighetsmäklarinspektionen. Det är den första myndighet som ska flytta från Stockholm i denna utlokaliseringsvåg. De ska till Karlstad senast 1 december i år.

Saken gäller att anställda på myndigheten inte har någon placeringsort angiven i anställningsavtalet. Det har lett till denna tvist om hur detta ska tolkas. Arbetsgivarverket menar att anställda då ska flytta med dit myndigheten flyttar. Vi menar att myndigheten bara har funnits i Stockholm och att medlemmar endast har förväntats utföra arbete i Stockholm.

Domstolens tolkning kommer att spela en principiell roll för alla anställda som inte vill flytta med en myndighet så länge myndigheten bara har funnits vid en ort. Skulle Arbetsgivarverket få rätt så behöver anställda säga upp sig själva, ofta är uppsägningstiden tre månader. Sedan finns risken att dessutom bli avstängd från a-kassan i 45 dagar. Detta drabbar alltså anställda ekonomiskt vilket vi inte anser rimligt.

Dom väntas den 15 november. Vi har fått klartecken för att teckna lokala avtal när myndigheter flyttar. Nu hoppas vi också vinna en seger till, att anställda inte ska tvingas följa med.