Idag har ST:s medlemmar som är konduktörer vid Tvärbanan och Nockebybanan i Stockholm fått vad arbetsgivaren Arriva kallar för ett erbjudande om att säga upp sig frivilligt. Anledningen till detta är att SL och Arriva under sex till tolv månader ska prova att avskaffa konduktörerna på tågen och istället låta resenärerna visera sina biljetter på plattformarna. Att Arriva nu vill göra sig av med 103 medarbetare kom som en överraskning för ST och borde även överraska politikerna i Stockholms läns landsting.

Diskussionerna om att hitta andra sätt att sälja och kontrollera biljetter på spårvägen och lokalbanorna har pågått i mer än ett års tid och frågan har behandlats av Trafiknämnden ett flertal gånger. Trots kritik från bland annat oss inom ST har politikerna beslutat att genomföra en försöksverksamhet med att avskaffa konduktörerna på tågen. Det gör de trots att de är väl medvetna om att både spårvagnsförare och resenärer kommer att påverkas negativt. Otryggheten kommer att öka och servicen kommer att försämras, samtidigt finns det en påtaglig risk för mer skadegörelse.

Både i den förstudie som har gjorts och i det beslutsunderlag som politikerna tagit ställning till heter det att konduktörerna ska övergå till att arbeta som tågvärdar på plattformar eller i fordon. Arriva har till och med sagt att avskaffandet av konduktörer kommer att kräva extra personal. Från Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet betonade man i särskilda yttranden när beslutet togs att all personal skulle få behålla sina anställningar om än med nya arbetsuppgifter. Trots detta försöker Arriva nu alltså att göra sig av med hälften av trafikpersonalen och tycks mena att de inte är bundna av vad som sagts under förstudien eller av de besked som politikerna fått inför att de fattade sitt beslut.

Arriva har fört politikerna i Stockholms läns landsting bakom ljuset. Det har aldrig varit tal om de drastiska minskningar av personalstyrkan som vi nu ser, tvärt om har det talats om behov av extra personal och utökade biljettkontroller, och om att konduktörerna behövs som värdar i tåg och på plattformar för att öka tryggheten och ge viss service. Arriva har även bett om att få utföra biljettkontroller i egen regi eftersom de tyckt att de kontroller SL köper in från ISS inte räcker till.

Nu måste politikerna i landstinget ta ansvar för sitt beslut och se till att den tidsbegränsade försöksverksamheten fullföljs som planerat och att konduktörerna, som utlovat, får blir kvar som plattformsvärdar eller tågvärdar.