Vintersolståndet är här! Idag den 21 december tröskar vi oss igenom årets mörkaste och kortaste dag. Sedan går vi mot ljusare tider. Skönt för vi behöver ljuset för att hjärnan ska kicka igång igen. Så här års har vi inte så mycket energi kvar. Av alla de projekt som vi planerade i augusti då vi var som piggast – blir det inte så mycket mer nu. Vi orkar inte ens fundera på dem. Inte så konstigt med tanke på den lilla gnutta solljus vi får oss till liv vintertid.

Dags för julledighet och sovmorgnar

Nu längtar vi efter julledighet och sovmorgnar. Men många av oss har svårt att koppla av när väl den efterlängtade ledigheten infinner sig. Jobbfrågor och funderingar gnager och far i huvudet. Inte heller det är konstigt. När vi går på högvarv under lång tid glömmer kropp och sinne bort hur man varvar ner. Adrenalinet fortsätter att pumpa. Det kan kännas konstigt att behöva anstränga sig för att koppla men är en absolut nödvändighet. Vi måste öva för vi är inte särskilt bra på det.

Äntligen ledigt – men svårt att varva ner

En undersökning som gjordes av nätresebyrån Expedia med nästan 9 000 arbetstagare från 22 länder visar att svenskarna utmärker sig när det handlar om att lägga tid på riktig avkoppling. Vi släpper inte riktigt taget utan hamnar här i bottenskiktet. Här några exempel:

  • 6 av 10 säger att de har svårt att varva ner när de går på ledighet och semester.
  • 7 av 10 håller konstant koll på jobbmejlen.

Det här är beteenden som vi behöver komma bort ifrån. Nästan all forskning på området visar att vi till slut gör ett sämre jobb när vi inte kopplar av från jobbet när vi är lediga. Det finns en förhöjd risk för att hamna i riskzonen för att drabbas av den sjuka jobbstressen. Det är sunt att koppla av men det kan behövas träning.

Några enkla tips på vägen för en avkopplande julledighet:

  • Öva på att göra absolut ingenting och planera in egen tid i kalendern. Rucka inte på detta även om det är lätt att ge med sig när andra vill bestämma din dagordning.
  • Träna på att må bra; ta en promenad, meditera, lös ett korsord, känn dofter och unna dig sund och god mat.
  • Ta en kort tupplur på eftermiddagen och börja ladda batterierna.
  • Påminn dig om att vi går mot ljusare tider. Snart är det dags igen för ljusa vårmorgnar och ljumma sommarkvällar. En bra målbild.

Så låt inte den sköna juletiden omvandlas till en ny stressig tid full av måsten. Låt dig inte hamna i ett nytt ekorrhjul. Fyll inte på kalendern för 2018 redan nu. Lägg din tid på att träna på att få den avkoppling du så väl behöver. När du sedan kommer tillbaka till jobbet kan du läsa några bra tips från  Prevent om hur du och din chef kan hantera osund stress i vardagen på jobbet.

Fakta: Vad är vintersolstånd?

Vintersolståndet är tidpunkten då solen står som lägst på himlen sett från norra halvklotet – och 2017 infaller detta den 21 december klockan 17.28. Antalet soltimmar är försvinnande få.

Bor du norr om polcirkeln kikar solen inte fram överhuvudtaget.